YOGA

 

Yoga for personer med MS

Hver torsdag er det Yoga for ms-ere.

Sted:    Unity Senter for Helse og Livskvalitet
            Møllergata 23, 0179 Oslo
            Inngang fra Hospitalgata
Instruktør: Kristin Omre Raknes,
                  tel 952 24 013

 

 

- Yoga gjør underverk

 

Gudrun Sofie Østhassel henter energi ved å gjøre øvelser noen minutter midt på dagen.
 

Hun har fått bedre kontroll over kroppen, sover bedre og har mer energi. Yoga har vært en fin opplevelse.


Fra MS-bladet nr. 4 2014
Av Olav Førde, MS-forbundet

 

Gudrun Sofie Østhassel (23) fikk MS-diagnosen for to år siden. I fjor høst var hun med på et treningsseminar i regi av MS-forbundet. Her fikk hun prøve yoga.

Det ga mersmak. I dag tar hun yoga -timer en gang i uken sammen med andre unge og eldre med MS i Oslo MS-forening.

Her lærer hun å utføre yoga-øvelsene riktig, og hun lærer avspenning gjennom meditering.

Jeg ble overrasket. Øvelsene gjør underverk for en stiv kropp, sier Gudrun.

Musklene har fått bedre fleksibilitet, hun har fått bedre balanse og kroppsbeherskelse, forteller hun. - Jeg har rett og slett fått bedre kontroll over kroppen min.

Gudrun henter ny energi i en travel studiehverdag ved å gjennomføre avspenningsøvelser i 10 til 15 minutter midt på dagen.

- Dette kan jeg anbefale til andre med MS, men det er lurt å gi det litt tid. Det er viktig å utføre både de kropplige og de mentale øvelsene riktig, sier hun.

Yoga klassifiseres som alternativ behandling. Nasjonalt informasjonssenter for alternativ behandling (NIFAB) definerer yoga som en type egenbehandling man enten bruker for velvære, eller for å bli frisk fra ulike plager.

Det er ingen kontrollerte, randomiserte studier som viser at yoga har effekt på MS-symptomer. Men flere studier har vist at fysisk trening generelt har effekt på fatigue, som mange med MS sliter med. Gudrun har prøvd forskjellige teningsformer, og det er yoga som fungerer best for henne. Hun mener at øvelsene er enkle å utføre når man først har lært seg teknikken, og det er enkelt å tilpasse øvelsene til dagsformen.

- Jeg ble på en måte sparket i gang med dette, og det har vært en fin opplevelse.