Vi jobber for deg

Ring Oss: 230 54 555

Oslo MS-forening er for deg med MS og for pårørende til personer med MS

Vårt formål er å ivareta interessene til personer med MS, fremme forskning, formidle forskningsresultater og behandlingsmetoder. En viktig del av vårt arbeid er å arrangere sosiale aktiviteter hvor du møter andre i samme situasjon. Vi arrangerer teaterkvelder, turer, yoga, trening og sosiale treff.


            Topp 4:

• Digitalt medlemsmøte om trening 22. april kl. 18. 

• On-line balanse- og styrketrening via zoom - meld deg på.

• Digital MS-konferanse 19. april kl. 18 - 20 

• Sommerfest 17. juni.  

           

        Sjekk "Oslo MS-forening" på facebook og trykk "like"

                Kan vi få 200 likes?

 

                                                        Møteplan 2021


                                                   Dato                   Tema                                          Sted                                  
                                                 18. februar         Medlemsmøte - MultiSkrulla 

                                                 25. mars             Årsmøte  

                                                 22. april              Medlemsmøte 

                                                 17. juni               Sommerfest  

                                                 28. august          Gå for MS

                                                  sept/okt              Medlemsmøte 

                                                  november           Hjerneuken                               Espresso House, Ullevål

                                                  2.desember        Julemiddag - AVLYST               SAS Radisson Blue

                                                                           NB. Det kan bli endringer underveis.



Mandagstreff

Hei alle sammen!

Vi møtes på Aker, annen hver mandag. Alle som vil være med på quiz, følge med på nyheter, lære noe nytt av andres erfaringer, få råd etc.

Velkommen til sosialt samvær over en kopp kaffe og vafler.

Mandagstreff er på Lærings- og mestringssenteret ved Aker universitetssykehus (bygning 80) kl. 13.00 -15.00.

Møteplan 1. halvår 2021
Møtene utsatt.

  

Møteplan 2. halvår 2021

Møtene utsatt.


Påmelding er ikke nødvendig, det er bare å komme, vi serverer nystekte vafler, kaffe og te.

Lørdagstreff

Vi møtes på Sentralen Restaurant i Øvre Slottsgt. 3, kvartalet mellom Tollbugt. og Rådhuset. Det er heis, plass til rullestoler og handicaptoalett. Restauranten ligger til høyre når du kommer inn hovedinngangen. 

Vi er nå mange som etter hvert har latt det bli en tradisjon med formiddagstreff den andre lørdagen i måneden. Men vi har plass til mange flere! Velkommen til en hyggelig formiddag.

Ønsker du nærmere informasjon, kontakt Inger Hammerstad, 48261209, inghamme@online.no

Lørdagstreff er kl. 12.00.

Møteplan 2021.
Utsatt.


Påmelding er ikke nødvendig. God tilgjengelighet.


De Unge

Er du 18 - 40 år og har lyst til å treffe andre unge med MS-diagnosen. Her har du muligheten til å treffe og utveksle erfaringer med andre med samme diagnose.
Det viktigste er at vi kan treffe hverandre og utveksle erfaringer, eller bare slå av en prat om stort og smått. Unggruppa møtes en gang i måneden.

Ta gjerne kontakt hvis det er noe du lurer på. Alle er velkommen på ungkveld. 

Kontakt: 

Bjarni S Dagbjartsson, tel 482 33 667,      Epost: bjarni@ms.no

Miia Taipale, tel 947 95 747,                         Epost: mtaipale@gmail.com


PS. Kjenner du noen unge, 18 - 40 år som ikke har fått invitasjon, må du gjerne invitere dem med.

Les hele rapporten om de unges aktivitet.

Fysisk aktivitet hjelper

Trening og fysisk aktivitet øker mestring og livskvalitet




Fysisk aktivitet og trening er viktig for personer med MS og kan forsinke utvikling av funksjonssvikt, og kan også bidra til å redusere tilstivning (spastisitet) i muskulaturen. Jevnlig fysisk aktivitet har også vist seg å ha positiv effekt på depresjon og kognitive symptomer.Fatigue er en av de vanligste plager med MS, og mange opplever det som det verste symptomet med sykdommen. Seksjonsoverlege Elisabeth Gulowsen Celius ved Nevrologisk avdeling, Ullevål US, oppfordrer alle som er plaget med fatigue til fysisk aktivitet. Det er dokumentert at regelmessig fysisk aktivitet hjelper mot fatigue.Prøv å bevege deg litt hver dag - alt er bedre enn ingentingFlere Fysikalske Institutt har tilbud om gruppetrening, og fysioterapeuten utarbeider individuelt tilpasset treningsprogram for deg. Du bør kanskje trene 2 - 3 ganger i uken hos fysioterapeut, men det er avhengig av den fysiske formen. Det er viktig at treningen er lystbetont og at det legges inn korte hvilepauser. Tilpass aktivitetsnivået ditt etter dagsformen. På en dårlig dag bør du kanskje ikke trene i det hele tatt, men bare gå ut å trekke litt frisk luft.
For å trene hos fysioterapeut må du ha henvisning fra fastlege eller manuellterapeut. Trening hos fysioterapeut med driftsavtale dekkes i sin helhet av HELFO og det er ingen egenandel.



Hjemmeside opprettet av